King Of Fools
2005.07.17. 12:21
King Of Fools
Az izomból zajongó metal zenekarokkal a legnagyobb baj akkor van, amikor egy kb. 50 perces lemezanyagot kell izgalommal megtölteniük, ami nem feltétlenül jelenti az agresszivitást, mert az is csak akkor érdekes, ha dinamikát és feszültséget ad neki valami, adott esetben a dallamok. Nem véletlen, hogy egy fiatal (átlagéletkorú) zenekar fejlõdésében az elsõ lépcsofokok a zsigeri dührõl szólnak, majd fentebb már ésszel játszanak ugyanazzal, és oda teszik a dühüket, ahol annak helye van. Az Insane is bejárta ezt az utat, és jól profitált belõle.
Olyannyira jól, hogy a zenekar a valódi elsõ lemezeként emlegeti a King of Fools-t. Kétségtelen, hogy az ugrásszerû fejlõdés messze maga mögé utasítja az elsõ két lemezt. Amikor 2004-ben az egyébként kevéssé alapos ICBad EP is jól mutatta, az Insane zenéjében szervesebb része van ma a dallamoknak, mint korábban. A minialbum számai immár feszesebbek és jobban is szólnak, az irány viszont megmaradt. Oszkár sokkal többet énekel, az egész zene sokkal kreatívabb, sokoldalúbb, mint korábban. A legegyszerûbb a szokatlanul laza és levegõs Last Lucky Day-t felemlegetni. De egyébként a tömör riffelések is izgalmasak, tanítanivaló ahogy például a Parasite eljut a csúcspontig. A bevezetõben emlegetett feszültség itt és a Scare The Crows-ban érvényesül leginkább, de a lassú Monochrome is nagyszerû dalszerzõi teljesítmény.
Ezekkel a részletekkel a tökös metal reszelések is hatásosabbá válnak, vegyük csak a címadót: szétcsapott metalcore õrjöngések közé, egy szinte gyengéd refréndallam került. Érdekes, hogy az ICBad EP legjobbja a Requiem itt már annyira ki sem emelkedik, amúgy ez alakult azóta a legkevesebbet. És ha már itt tartunk a Halfway To Hell hátrányára (az átalakított énekdallamok csak a jobban vokálozott részeknél értékelhetõek), a Set it on Me és az ICbad elõnyére változott. A meglepetésként tálalt Downtown kitűnõ falat, bár a BPRNR összetartását látva nem mondanám meglepetésnek.
A cikk végére biggyesztett öt csillag inkább négy és fél. A korábban nálunk értékelt Subscribe gyengélkedõ hangzásáért kapott négyet, illetve azért, mert a dalszerzõi véna még nem elég kiforrott. A King of Fools hangzása rendben van, de az Insane-ben is sokkal több rejlik még.
|